MODUŁ I „AUTORYTET MENEDŻERA, INSPIRUJĄCE PRZYWÓDZTWO”
Menedżer a lider
- Zrozumienia istoty przywództwa, jego poziomów
- Zachowania przywódcy i menedżera
- Budowanie autorytetu menedżera
- Wyznaczenie kierunku własnego rozwoju
- Zachowania przywódcy i menedżera – dyskusja moderowana
- Budowanie autorytetu lidera – dyskusja moderowana
Przywództwo sytuacyjne wg K. Blancharda
- 4 poziomy gotowości
- Symptomy pracowników na poszczególnych etapach rozwoju
- 4 style przywództwa
- Efektywność poszczególnych stylów przewodzenia
- Poziom gotowości, a styl przywództwa
- Poziomy gotowości w moim zespole – ćwiczenie
Efektywne zachowania szefa do poszczególnych etapów rozwoju pracownika
- Przydzielanie zadań i ustalanie celów w różnych sytuacyjnych stylach kierowania
- Przyczyny niechęci menedżerów do delegowania – dyskusja moderowna
- Jakie zadania delegować, a jakie wykonać osobiście?
- Poziomy delegowania zadań
- Delegowanie zadań – model
- Delegowanie zadań – ćwiczenie
Przywódca, który motywuje
- Czym jest autorytet – dyskusja moderowna
- Korzyści z relacji opartej na autorytecie – dyskusja moderowna
- Co motywuje ludzi– ćwiczenie
- Czynniki higieny, a motywatory
- Poziom motywacji a efektywność działania
- Analiza czynników podnoszących poziom motywacji
- Analiza i wykorzystanie własnych motywacji
- Metody motywowania członków zespołu
- Informacja zwrotna i jej rodzaje
- Rozwiązywanie problemów – rozmowa – rozwiązanie problemu
MODUŁ II „KOMUNIKACJA I BUDOWANIE ZESPOŁU”
Rozpoczęcie szkolenia
- Cele szkolenia i wspólne zasady
- Oczekiwania uczestników
Zasady i przebieg komunikacji między ludźmi w organizacji
- Mapa to nie terytorium, czyli o subiektywnym postrzeganiu rzeczywistości
- Zniekształcenia w komunikacji – skąd się biorą i jak im zapobiegać?
- Efekt głuchego telefonu i zapobieganie jemu
Style społeczne: różne typy – jak się komunikować i radzić sobie z różnymi osobowościami
- Autoanaliza swojego typu osobowości
- Jak radzić sobie z różnymi typami osób?
- Analiza SWOT każdego z typów
Zasady efektywnej pracy w zespole
- Rola lidera w pracy zespołowej
- Jak funkcjonują efektywne zespoły?
- Nastawienie na cele i na relacje w pracy zespołowej
- Rola zasad w zespole i podział odpowiedzialności w zespole
Etapy rozwoju zespołu
- Fazy rozwoju zespołu: tworzenie, ścieranie, normowanie, efektywność
- Jak przełamywać trudne sytuacje w pracy zespołowej?
Zjawiska w pracy zespołowej, które osłabiają lub wzmacniają zaangażowanie jego członków
- 5 dysfunkcji pracy zespołowej
- Zjawiska psychologiczne mające wpływ na pracę zespołową
Podsumowanie szkolenia
- Podsumowanie szkolenia
- Wytyczenie obszarów do pracy po szkoleniu
MODUŁ III „MOTYWOWANIE I DELEGOWANIE”
Rozpoczęcie szkolenia
1. „Prototyp” – Inspirująca gra szkoleniowa
- Czy delegowanie jest proste? Uczestnicy testują swoje umiejętności i przekonania dotyczące
delegowania
2. „Sztuka skutecznego delegowania” – Jak działać w obliczu różnorodności zespołu?
- Definicja i obszary delegowania
- Co delegować?
- Czego nie delegować?
- Jak identyfikować oba obszary?
- Najważniejsze elementy delegowania
- Prawidłowe wyznaczanie celów/zadań
- Ustalanie mierników – jak efektywnie kontrolować realizację zleconych zdań?
- Zasady definiowania KPI
- Zasady delegowania
- Zasady dotyczące procesu – tzw. twarde
- Zasady dotyczące relacji – tzw. miękkie
Rozmowa delegująca – efektywne przekazywanie zadań współpracownikom
- Zasady komunikacji w rozmowie delegującej
- „Must have” rozmowy delegującej
- Stosowanie narzędzia kontraktu psychologicznego
3. „Zarządzanie sytuacyjne w delegowaniu” – Wprowadzenie do teorii Kena Blancharda
Profilowanie behawioralne – identyfikacja stylu kierowania (test autodiagnostyczny dla Uczestników)
Integracja siatki stylów kierowania z teorią K. Blancharda
Wprowadzenie do teorii K. Blancharda:
- 4 etapy dojrzałości współpracowników
- Wskaźniki behawioralne 4 etapów
- Motywowanie na każdym z 4 etapów
- Motywowanie a delegowanie
Delegowanie zgodnie ze sztuką zarządzania sytuacyjnego wg. K. Blancharda:
- Zarządzanie przez zadania
- Zarządzanie przez cele
- Zarządzanie przez wizję
4. “R1, R2, R3, R4” – Rozmowy delegujące wg. teorii Blancharda osadzone w realiach zawodowych uczestników
Rozpoznawanie stopnia dojrzałości współpracownika w świetle teorii K. Blancharda
Dobór metody delegowania ZPZ, ZPC, ZPW
5. „Procedura delegowania” – Warsztat kreatywny wypracowania optymalnego schematu rozmowy delegującejw realiach zawodowych uczestników
Praca metodą „karuzeli pomysłów” ukierunkowana na wypracowanie elastycznej, dopasowanej do potrzeb Uczestników procedury prowadzenia skutecznej rozmowy delegującej
6. „Układanka Herzberga” – Ćwiczenie inspirujące z zakresu motywacji
Uczestnicy mierzą się z własnymi przekonaniami dotyczącymi motywacji. Co motywuje, a co nie?
7. „Historia motywacji” – Wprowadzenie do współczesnych teorii motywacji
Czym jest motywacja?
- Definiowanie zagadnienia
- Motywacja vs. zaangażowanie
- Motywacja wewnętrzne vs. zewnętrzna
Teorie potrzeb, procesu i wzmocnienia – współczesne podejście do zagadnienia motywacji
- Teoria Herzberga,
- Teoria McGregora
- Teoria Alderfera
- Teoria V. Vrooma
- Teoria Skinnera
- To która teoria jest tą właściwą?
Jak wykorzystać znane teorie w praktyce?
- Czy motywacja jest osobnym procesem zarządczym?
- Jak łączyć motywowanie współpracowników z codziennymi działaniami zarządczymi?
- Jak praktycznie stosować motywowanie?
Motywacja 3.0 wg. D.Pinka
- Autonomia Sens i Mistrzostwo
- Pokolenia X Y Z wobec motywatorów Pinka
Metoda motywacji błyskawicznej M. V. Pantalona
- Jak zmotywować samego siebie do zmiany?
- Jak motywować i wywierać etyczny wpływ na współpracowników?
8. „The D. McGregor game” – Inspirująca gra szkoleniowa z zakresu motywacji
Jak działa motywacja w praktyce projektowej? Uczestnicy tworzą zespoły projektowe 2 typów.
Który będzie skuteczniej zmotywowany?
9. „Feedback czy feedforward? ” – Wprowadzenie w praktykę motywowania na codzień w procesie komunikacji
Zapobieganie manipulacji i sytuacjom konfliktowym w komunikowaniu informacji zwrotnej:
- Komunikat „Ja” vs. „Ty” – jak działają w feedbacku menedżerskim
- Jak komunikować się bez przemocy w warstwie werbalnej i niewerbalnej?
- Odwołanie do zachowań vs do osoby
Funkcja informacji zwrotnej w procesie zarządzania przez cele:
- Motywowanie
- Korygowanie
- Informowanie
Sposoby udzielania informacji zwrotnej:
- Metoda kanapki (2-3 warstwowej)
- Metoda „Z”
- Metoda FUO/FUKO
Właściwe dopasowanie metody informacji zwrotnej do odbiorcy
Właściwa reakcja na informację zwrotną
Radzenie sobie z oporem na informację zwrotną
Kontrakt psychologiczny raz jeszcze – rola w skutecznej komunikacji i zarządzaniu; model pełnej ekspresji
10. „Toolbox motywacji” – Warsztat kreatywny wypracownia praktycznych działań z zakresu motywowania
Praca metodą „BW 635” ukierunkowana na wypracowanie dopasowanej do potrzeb Uczestników (specyfiki pracy i charakteru Organizacji) listy praktycznych działań motywujących
11. Poligon doświadczalny – Rozwiązania z zakresu komunikacji, dedykowanie realiom zawodowym uczestników
Praktyczny warsztat zastosowania metod, technik i narzędzi skutecznej komunikacji dobranych do zdefiniowanych wcześniej wyzwań z zakresu:
12. Podsumowanie szkolenia
Karta ssc
- Start – jakie zachowania zaczniemy stosować
- Stop – jakich zachowań pozbywamy się
- Continue – jakie zachowania kontynuujemy
Wnioski
MODUŁ IV „ NEGOCJACJE W BIZNESIE 2020 – NAJNOWSZE TRENDY, KLUCZOWE UMIEJĘTNOŚCI, EFEKTYWNE STRATEGIE ”
I. Nowości w podejściu do negocjacji na progu trzeciej dekady XXIw.:
- Prenegocjacje – sposoby przygotowania do negocjacji w realiach szerokiego dostępu do informacji i licznych konkurencyjnych ofert
- Strategie zyskiwania przewagi w negocjacjach na odległość – email, telefon, aukcje, zapytania ofertowe, przetargi
- Nowe techniki ataku na cenę – jak atakować cenę… i skutecznie jej bronić!
II. Dziewięć przykazań negocjacyjnych:
- 3 podstawowe prawa negocjacji – ich łamanie to trzy najczęściej popełniane błędy negocjacyjne
- 3 główne zasady składania oferty negocjacyjnej: kotwicy, kontrastu, korzyści – czyli jak przekuć przeciętne wyniki na wybitne
- 3 kluczowe akronimy: BATNA, WAP, ZOPA – co teorie opracowane przez Harvardzką Szkołę
- Negocjacji mogą zaoferować praktykom
III. Negocjacje oparte o współpracę (gdy celem hest długotrwała, owocna relacja) vs. negocjacje nastawione na wygraną za wszelką cenę:
- Test diagnostyczny „win-win w mojej branży?” –narzędzie pozwalające sprawdzić na ile własna branża/biznes ma potencjał do osiągania win-win
- Fakty i mity podejścia win-win – kiedy do niego dążyć, a kiedy je porzucić?
- Mentalność negocjatorów nastawionych na wygraną za wszelką cenę – czym się kierują, jak działają, jak z nimi rozmawiać?
IV. Trudne sytuacje negocjacyjne i sposoby radzenia sobie z nimi
- Gdy nie mamy alternatyw – np. z monopolistami
- Gdy oni mają istotną przewagę i próbują dokręcać nam śrubę – np. w negocjacjach z kluczowym klientem od którego zależy nasze być albo nie być
- Gdy w powietrzu wisi konflikt – jak łagodzić napięcia, zmniejszać impas i budować rozwiązania mimo negatywnego nastawienia
V. Kluczowe kompetencje każdego negocjatora – warsztat rozwoju umiejętnościK
- Korzystanie z mowy ciała w negocjacjach – subtelne znaki i oczywiste „poker tells”, na co patrzeć u innych, a co kontrolować u siebie podczas negocjacji (analiza wideo)
- Budowanie relacji – jak negocjować, żeby budować stabilne relacje biznesowe na wiele lat, a jednocześnie osiągać satysfakcjonujące wyniki
- Techniki manipulacyjne w negocjacjach – jak się przed nimi bronić, a może stosować?